sábado, 4 de octubre de 2014

NO PUC !

 Molts xiquets quan li proposem activitats a l'aula responen ràpidament "no puc" i per aquest motiu treballem aquest conte.
Conte contat per l'autor.L'elefant encadenat
https://www.youtube.com/watch?v=IxMyQkuCIs0#t=38

L’elefant encadenat:  conte  d’en Jorge Bucay

De petit, m’agradava el circ. M’encantaven els números amb  animals i l’animal que més m’agradava era l’elefant. M’impressionaven les seves enormes dimensions i la seva força descomunal. Després de la funció, en sortir de la carpa, em quedava estranyat en veure l’animal lligat a una petita estaca clavada a terra amb una cadena que li empresonava una de les potes. La cadena era gruixuda, però l’estaca era un ridícul tros de fusta clavat a pocs centímetres de terra. Era evident que un animal capaç d’arrencar un arbre de soca-rel també podia tibar d’aquell minúscul tronc i fugir.
—Per què no l’arrenca i s’escapa? —vaig preguntar als pares.

L'elefant encadenat del conte de Jorge Bucay
Em van contestar que era perquè estava ensinistrat. La resposta, però, no em va satisfer. «Si estava ensinistrat, per què el tenien lligat?». Vaig preguntar a parents i mestres i va passar molt i molt de temps fins que algú que va resultar ser prou savi em va donar una resposta convincent: «L’elefant del circ no s’escapa perquè està lligat a una estaca semblant des que era molt, molt petit».
Aleshores em vaig imaginar l’elefant acabat de néixer i lligat a una estaca. Segur que l’animal va tibar i tibar tractant d’alliberar-se. Devia acabar el dia esgotat perquè aquella estaca era més forta que ell. L’endemà devia tornar-ho a provar amb el mateix resultat i l’endemà següent igual. I així fins que un dia terrible per a la resta de la seva vida, l’elefant va acceptar la seva impotència i es va resignar al seu destí. Des de llavors, l’elefant tenia gravat el record de la seva impotència. I el que és pitjor, mai més va tornar a qüestionar-se aquell record i mai més va tornar a posar a prova la seva força.
Sovint a les persones ens passa el mateix. Vivim encadenats a estaques que ens treuen llibertat. Pensem que «no podem» fer tal cosa o tal altra senzillament perquè un dia, fa molt de temps, ho vam intentar i no ho vam aconseguir. Llavors ens vam gravar a la memòria aquest missatge: «no puc i no podré mai». Aquesta creença autoimposada ens ha limitat des de llavors i no l’hem qüestionada més. Segurament ara som més forts i estem més preparats, però aquell record ens frena a l’hora de provar d’alliberar-nos.

Després mirarem situacions gràfiques per fer inferències sobre què és el que li pot passar als xiquets de les imatges
http://www.slideshare.net/anabelcor/inferencias- 14131608?redirected_from=save_on_embed

activitat trobada al blog aulapt inferencias e interpretaciones.
El llenguatge a més a més de servir per aprendre serveix per expresar-nos i comunicar-nos i a logopèdia cal aprendre a usar-lo per expresar sentiments .per aquest motiu a la nostra aula treballem moltes vegades les emocions.Avui ens farem unes titelles i li posarem aquest noms,després contarem situacions i vivències que ens han provocat alguna vegada aquest sentiments o emocions i quines estratègies podem emprar.
 Segons M.Mercé Conangla ,pionera de l'ecologia emocional al blog d'ed.emocional una filosofia de vida exposa:

Els 7 principis de l’ecologia emocional són:
  1. Principi de l’autonomia personal. Ajuda’t a tu mateix i els altres t’ajudaran (Nietzsche)
  2. Principi de la prevenció de dependències. No facis pels altres allò que ells poden fer per si mateixos (Bragavad Gita)
  3. Principi del boomerang. Tot el que fas pels altres, t’ho fas a tu mateix (Erich Fromm)
  4. Principi del reconeixement de la individualitat. No facis pels altres allò que vols per tu. Ells poden tenir gustos diferents (Bernard Shaw)
  5. Principi de la moralitat natural.  No facis pels altres allò que no vols que et facin a tu. (Confuci)
  6. Principi de l’autoaplicació prèvia. No podràs fer ni donar als altres allò que no ets capaç de fer ni donar-te a tu mateix.
  7. Principi de la neteja relacional. Tenim el deure de fer neteja de les relacions fictícies, insanes i que no ens deixen crèixer com a persones.
Farem un cartellet per a la nostra zona de calma amb aquest principis per anar treballant-los durant el curs .Farem una relació d'aquest principis i les paraules o frases que diriem per ser fidels als principis.
Per exemple per al primer usem el llenguatge intern ,el que emprem en el nostre pensament amb frases com:
-Vaig a demarar ajuda al meu company de classe que ja ha acabat els ejercicis perquè jo no se cóm fer-los ....Per al dos Jo se fer-ho però mira intentau tú i jo estaré mirant i si no ho fas del tot bé anire guiante ,val company?.....

Per als tres farem una fixa d'un boomerang ja que el que fas per altres té retorn.



Per al set també hem de buidar per tornar a omplir.Res entra si ja està ple .Ho han de entendre amb metàfores
Llegirem aquest conte de cóm omplir els nostres pots de vida
També per centrar-nos en nosaltres i no estar mirant sempre als altres podem observar aquest  conte

No hay comentarios:

Publicar un comentario