martes, 12 de abril de 2016

CURS DE FORMACIÓ ON LINE SCRATCH CEFIRE APLICACIÓ A L'AULA D'AL

Ja que hem conegut com programar amb scratch hem aplicat els coneixements a la pràctica educativa.

Com que és més fàcil per als xiquets de primària treballar amb l'aplicació per ipad SCRATCHJR hem fet un conte amb tres escenaris i dos personatges.

La llàstima és que no es pot penjar a la web ni compartir només es pot compartir amb les tauletes properes.Així només tenim les fotos de lo bé que ens ho hem pasat.

Per a logopèdia és una bona aplicació podem el·legir tres escenaris i dos personatges i podem gravar la nostra veu per fer un diàleg .Hem buscat només tres escenes per seguir l'esquema de Plantetjament,nus i desenllaç.La diferència és que al final de cadascuna de les escenes per concloure hem de posar un símbol que tè dins l'escena anterior i així passa d'una a altra .

A la pàgina oficial de escratch és prou més complicat perque has de enviar missatges d'un personatge a altre.


Alumnes jugant amb l'ipad amb la aplicació scratchjr.

L'aplicació es diu:Scratch Kids Lite de David Phillips Versión 1.2.1 i ScratchJr de Sratch Foundation Versión 1.1.0

Amb les mateixes ordres que scatch hi ha un robot que es diu bee bot.Ens hem fet la titella low-cost.És important jugar amb scratchjr i bee bot manipulant abans d'intentar fer res amb scratch on line.
Una vegada entrenats en els punt més bàsics ja podriem a tercer cicle iniciar scartch on line.

Primer han jugant amb una titella que fea de robot.Han aprés a fer-la caminar cap avant,cap arrere i als costats.Les instruccions son més grans per els alumnes grans i xicotetes per als alumnes més majors.Per als majors afegim les de gir. 

Primer han llegit i fet les instruccions i després les han escrit ells .

 Per als alumnes de primer i segón cicle han pensat ells les seqüències per anar de l'eixida a l'arribada.



per als alumnes de segón cicle usarem aquests símbols.
Per als de tercer cicle hem imprés els símbols xicotets iguals que els de l'aplicació per ipad.

No podem usar els condicionals,bucles,procediments que sí estàn a la pàgina oficial d'scratch perquè és massa difícil per a ells.

A primària podem fer:
-moviment
-aparença
-so
-dibuix

Però no :
-procediments
-variables
-llistes
ni bucles.

Per fer algúna activitat relacionada amb logopèdia li hem posat obstacles en les quadrícules amb els fonemes amb els quals tenen dificultat al parlar i tenien que replegarles obligatòriament quan feen l'itinerari de l'eixida a la meta i dir paraules amb el fonema replegar.


Sí que ens pareix important obrir algun projecte ja fet per mirar-ho i sí han pogut compendre que varies ordres poden anar sempre juntes i constituir un nou procediment.

Per als alumnes de primer cicle hem usat materials de goma eva per a manipular abans de fer-ho amb l'ordinador o la tablet.

 Per motivar podem acolorir aquest bee-bot.

 Podem baixar sense pagar dos aplicacions per a la tablet:

-Bee-Bot de TT Group Versión 1.16
-Blue-Bot TT Group Versión 1.01

 
 Per a jugar a programar ordres senzilles podem usar l'aplicació per a telèfon "The foos" (per als alumnes de tercer o quart).
Per motivar el treball de programació podem usar altres aplicacions de robots com 
-Doctor X:Robot Labs
-Pop Lock Robot :Augmented Dancing
Podem buscar activitats i recursos en la pàgina de EDUTEKA
podem imprimir les targetes en castellà per aprendre fàcilment algunes accions.
per continuar amb les activitats del curs on line d'Scratch hem aprés a prendre decisions  per condicions i aixó va acompanyat d'uns símbols com son:
(per a mi és difícil imagineu per alumnes de primària)
És més fàcil si ho intentem amb llenguatge i no amb llenguatge matemàtic.Per adults treballem condicions lògiques:
En scratch jr no arribem a usar aquestes ordres però sí tenim que treballar amb els alumnes :
-si passa alguna cosa la conseqüència és una (el que determinem).
per ejemple si tenim un pastís i un gat junts la conseqüència lògica es que el gat llepe el pastís.
-si passa "no alguna cosa"la conseqüència és altra(el que determinem).
per ejemple si no tenim un gat i un pastís aquest es queda sanser (no se'l menja ningú)
Aquest raonaments lògics sí els tenim que treballar a infantil i primària.

També hem de treballar accions consecutives (una darrere d'altra) i simultànies(a la vegada)i contràries.

En llenguatge parlariem de oracions coordinades,subordinades causals i subordinades disyuntives .També l'ùs d'adverbis temporals.

A tercer cicle es pot iniciar activitat amb scratch on un personatge envia algun missatge a altre i fa alguna acció però no crec que siguen capaços de programar amb condicionals encara.

A primer cicle sí es fa comparacions entre nombres i es posda el signe major que menor que però els costa molt i moltes vegades s'ha de buscar un mode de recordar com posar el signe.Es a dir saben que 12 és més xicotet que 20 però els costa saber si el símbol és un o altre.




Fins arribar a l'institut que poden arribar a fer :
 El que sí he entés d'aquest curset és que quan més bé treballem les matemàtiques i la lògica a l'escola més facilitarem la competència digital de programació.

La meua activitat obligatòria del curs de scratch on line és a aquesta direcció,si voleu cliqueu.
 https://scratch.mit.edu/projects/105142379/


i el de condicions ahttps://scratch.mit.edu/projects/105158162/
 

Per fi hem acabat les activitats del curset i les teniu totes a aquest enllaç
https://scratch.mit.edu/mystuff/
No funciona bé la plataforma de moodle i no les puc adjuntar al curset però com que estàn compartides en la pàgina de scratch mit edu i tenen la data crec que podre justificar el lliurament al curset on line i poder tindre la certificació igualment.


Per a programar tot es redueix a 1 i o i es comparen resultats amb una cosa que es diu operadors relacionals .Jo no vull ensenyar als meus alumnes conceptes difícils  gràfics de funcions,operadors,sentències,vectors ,matrius...però
sí tenim que començar a primaria la base per a quan siguen grans entendre que son.

Poden entendre que aquestes taules de veritat son conegudes i les usem a la nostra vida diaria,per ejemple:
-si fa sol i tenim temps aniré a la platja,si no fa sol ,me quedaré a casa ,i si plou o fa vent ,aniré al cine"

A primer cicle es treballa present-passat i futur i els costa moltíssim .Així que amb fàcils ejemples podriem començar a treballar frases lògiques a segon cicle.

El pensament causal i relacional que hi ha baix els conceptes de programació son complexes per als alumnes de primària encara que adaptanse als nivells i edats cal anar construint los poc a poc.


Les taules de veritat de AND, OR y NOT" que després (quan siguen alumnes d'ESO comprendran que  es traduiràn en 1 i 0.

També és important els condicionals .Passa el mateix també ,és un concepte a ensenyar a primària des del seu nivell d'edat i pensament.

Si tal passa aixó i si no passa altra cosa .Però a quina edat començar? com? .

En una conversa amb una companyera on parlabem de la necessitat d'incorporar la competència digital i la programació des d'infantil vam arribar a la conclusió que si ensenyem bé les matemàtiques i la llengua la conseqüència natural és que estem ensenyant els conceptes bàsics computacionals.
Clar faltaria definir el que nosaltres entenem per ensenyar bé.

Cal llegir aquesta pàgina de Eduteka sobre pensament computacional.És de Colombia


 Per avaluar si saben ja fer cosetes en scratch jr tenim en la xarxa pùblic aquesta guia i també ens pot servir per imprimir els símbols i plastificar aquest per fer ho sense la tablet.


Per a programar  les sessions per a l'aula d'infantil i primer cicle tenim aquest document amb les sessions,els temps que necessitem i com fer cada classe ,per tant no cal fer una unitat didàctica per introduir scratchjr perquè ja està fet i públic en la xarxa.

Ja hem acabat el curset on line demà 20 d'abril tenim una sessió presencial i presentarem una unitat didàctica.

Jo explicarè les nostres activitats d'aula.El curset ha sigut molt interessant però massa difícil per a mi ja que el nivell matemàtic e informàtic és més per alumnes d'institut que per a primària.
Ara anirem a aprendre arduino!!!!!!!!

Per avaluar les activitats obligatories del curs on line  estàn totes fetes i compartides a https://scratch.mit.edu/mystuff/  però el navegador no és ja compatible.La Conselleria ens tindria que canviar els ordinadors toshiba tecra per alguns més moderns.

No hay comentarios:

Publicar un comentario