viernes, 18 de marzo de 2016

ENSENYAR LLENGUATGE A SORDS AMB IMPLANT COCLEAR O RESIDU

Abans era molt difícil aprendre llengua de signes però amb l'evolució de les tic podem aprendre on line els signes de la llengua de signes catalanes a
http://sltlab.caiac.uab.cat/signem/

 Particularment jo quan he tingut sords (només quatre en 18 anys de docència)hem optat per oralitzar-los i aprofitar el poc o molt de residu que els quedava.
A València i Catalunya son prou més partidaris de la llengua de signes que a Castelló.
Jo crec que es una decisió consensuada entre els mestres,metges i famílies i mai hi ha un cas igual.
Cal tindre en compte que la llengua de signes té una estructura gramatical diferent a la llengua oral i per tant tanca el grup de possibles emissors que son només els que coneixen els signes.
Mentres que els potencials emissors de la llengua oral son tots els que poden parlar en l'escola i en la societat (que son sempre molts més que els que comparteixen els simbols de la llengua de signes.)

Per aspectes puntuals que necessitem delletrejar una paraula podem fer servir una font tipogràfica que es diu dedos per fer-ne rètols amb els noms .És una bona idea que no teniem els mestres que hem tingut sordos anys enrrere.
Les tic eactualment ens ajuden moltíssim per ensenyar als alumnes sords.
http://galiciaenlse.foroactivo.com/t21-fuente-tipografica-dedos

Sí que em recolzaria en qüestions concretes com en les preguntes
Per a mi sempre que es puga comunicar com els companys oïents no cal fer artificialismes.Perquè fer un rellotge amb signes i no amb els números associats a la quantitat com tots els xiquets oïents.?
A internet podem trobar contes amb frases en llengua de signes .
http://www.xtec.cat/dnee/satieee/9697/quan.htm
Quan em rento es un conte que parla de les rutines matineres porta els dibuixos amb els signes.Jo els vaig usar per recolzar la part visual però no per ensenyar la estructura del llenguatge com la dels signes.
Cal recordar que quan ensenyem a alumnes sords els noms sempre els ensenyem amb l'article.Ja que no escolten el llenguatge com els xiquets xicotets han de aprendre l'article junt al nom .
També considere que hi ha una bona informació a la pàgina http://www.xtec.cat/~cllombar/abordatges/abordatges.htmde Tinc un alumne sord a l'aula.

No hay comentarios:

Publicar un comentario